de honda prelude van achter

Dit zijn de prijzen & specificaties van de nieuwe Honda Prelude

11-11-2025 - Autobedrijf Rotor

Hybride

Op dit moment bestaat de line-up van Honda uit twee hatchbacks en vier SUV’s. Volgend jaar wordt daar een coupé aan toegevoegd: de zesde generatie Honda Prelude. De informatie die we nu hebben maakt ons alvast enthousiast. Ontdek hieronder alles over de prijzen, kleuren, prestaties, afmetingen en gewichten.

In het kort:

  • Leverbaar vanaf € 56.764
  • Volgend jaar naar Nederland
  • 25 jaar hybride techniek
  • “Schakelen” dankzij S+ Shift
  • Adaptieve dempers van Civic Type R

Prelude tijdens Festival of Speed

Specificaties en prijzen Prelude

De 2026 Honda Prelude heeft een vanafprijs van €56.764. Momenteel is er slechts één uitvoering beschikbaar: de Advance. Voor dit bedrag krijgt u een rijk uitgeruste coupé met onder meer lederen bekleding (achterin stof), stoelverwarming, een Bose-audiosysteem, draadloze telefoonlader, Apple CarPlay & Android Auto, adaptieve dempers afkomstig van de Civic Type R, en Brembo-remmen.

Vindt u het standaard zwarte interieur wat te ingetogen? Voor € 250 extra voert Honda het interieur uit in een blauw-witte kleurstelling. Deze optie is alleen te combineren met de exterieurkleuren Racing Blue Pearl en Moonlit White Pearl. Daarnaast zijn er diverse optische extra’s beschikbaar, zoals een spoilerlip, achterspoiler, andere velgen en zwarte emblemen.

Kleuren

De Prelude is leverbaar in vier verschillende kleuren. Zonder meerprijs wordt de coupé in Crystal Black Pearl (zwart) gespoten. Voor € 950 extra wordt de auto gespoten in de kleur Racing Blue Pearl (blauw), Moonlit White Pearl (wit) of Meteoroid Grey Pearl (donkergrijs).

Aandrijflijn
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 1993 cc
Vermogen benzinemotor 105 kW (143 pk)
Vermogen elektromotor 135 kW (184 pk)
Systeemvermogen 135 kW (184 pk)
Koppel 315 Nm
Verbruik fabrieksopgave 5,2 L/100 km
Topsnelheid 188 km/h
Acceleratie van 0 tot 100 km/h 8,3 s
Afmetingen
Lengte 4.525 mm
Breedte 1.880 mm
Breedte inclusief buitenspiegels 2.076 mm
Hoogte 1.349 mm
Wielbasis 2.604 mm
Spoorbreedte voor/achter 1.626/1.625 mm
Bodemvrijheid 136 mm
Draaicirkel 11.6 m
Bagageruimte
Met de rugleuning omhoog 264 liter
Met de rugleuning omlaag 760 liter
Gewichten
Ledig gewicht 1.380 kg
Rijklaar gewicht 1.480 kg
Laadvermogen 370 kg
Maximaal toegestaan gewicht 1.850 kg

“Keep your expectations high for this model”

Honda pakt het grondig aan met de Prelude. Nee, het wordt niet een Civic met twee deuren minder. Het wordt echt een unieke auto, en sportiviteit is een van de speerpunten.

In 2023 zei Toshihiro Mibe, President en CEO van Honda, het volgende:

“In order to offer the “joy of driving” only Honda can realize, we are diligently progressing with development, so please keep your expectations high for this model.”

Het is duidelijk: de Prelude wordt een indrukwekkende auto met indrukwekkende prestaties.

Zes generaties Prelude

De Prelude die in 2026 verschijnt, is de zesde generatie van de coupé. Hieronder ziet u ze alle zes.

Eerste generatie – 1978

eerste generatie honda prelude

Tweede generatie – 1982

tweede generatie honda prelude

Derde generatie – 1987

derde generatie honda prelude

Vierde generatie – 1991

vierde generatie honda prelude

Vijfde generatie – 1996

zesde generatie honda prelude

Zesde generatie – 2026

voorkant van de honda prelude

Onderdelen van Civic en Civic Type R

Het chassis van de nieuwe Prelude vertoont duidelijke overeenkomsten met dat van de reguliere Civic. Toch zijn er opvallende verschillen: de Prelude is breder en heeft een kortere wielbasis dan de hatchback. Die aanpassingen zorgen voor een nog stabielere basis voor het betere stuurwerk.

En dat is nog maar het begin. De Prelude krijgt namelijk dezelfde voorwielophanging en adaptieve dempers als de Civic Type R.  Precies, de auto die in 2023 het ronderecord voor voorwielaangedreven auto’s op de Nürburgring wist te verbreken. Een sportieve krachtpatser die zich net zo thuis voelt op het circuit als op de openbare weg.

S+ Shift technology

Wat de Prelude níet overneemt van de Civic Type R, is de aandrijflijn. In plaats daarvan kiest Honda voor een hybride aandrijving in combinatie met een eCVT-transmissie. Niet bepaald de ideale formule voor sportief rijplezier, aangezien de kenmerkende schakelmomenten ontbreken, en daarmee ook een deel van de rijbeleving. Maar Honda zou Honda niet zijn als daar geen slimme oplossing voor was bedacht: het gloednieuwe S+ Shift-systeem.

Met S+ Shift worden schakelmomenten nagebootst. Tijdens het accelereren stijgt het toerental hoorbaar, en bij het afremmen daalt het weer, net als bij een conventionele transmissie. Dat geluid wordt bovendien versterkt via de luidsprekers in het interieur, voor een extra intense ervaring. En dankzij schakelpeddels achter het stuur kan men zelf ‘schakelen’, waardoor het rijden natuurlijker aanvoelt.

honda prelude s+ shift

Dit systeem gaat verder dan de bestaande simulatietechniek die Honda al toepast in bijvoorbeeld de Civic. Waar die technologie vooral in de sportstand doet alsof er wordt geschakeld, biedt S+ Shift een meer realistische ervaring.

De Prelude is het eerste model dat met deze nieuwe technologie wordt uitgerust. S+ Shift is onderdeel van de nieuwste generatie e:HEV hybride-aandrijflijnen, en zal in de toekomst ook zijn weg vinden naar andere hybride modellen van Honda.

Volgende generatie e:HEV-techniek

De Prelude markeert een bijzondere mijlpaal: 25 jaar Honda-hybride. In 1999 zette Honda zijn eerste stap op het gebied van hybride technologie met de introductie van de Insight. Inmiddels is de geavanceerde aandrijftechniek in het grootste deel van Honda’s modellengamma geïntegreerd.

Met de komst van de Prelude luidt Honda een geheel nieuwe generatie van de e:HEV hybride-aandrijflijn in. Deze vernieuwde aandrijving belooft nóg efficiënter te zijn dan de huidige systemen, al hebben we nog geen concrete cijfers gezien. Wel heeft Honda alvast een tipje van de sluier opgelicht:

“The name “Prelude” refers to an introductory piece of music, and appropriately positions the car as a forerunner to future models that embody Honda’s commitment to sports performance – an example of Honda bringing the “joy of driving” to customers across Europe.”

Dat belooft wat voor de toekomst.

hybride honda modellen

Interieur

De Prelude belooft niet alleen een sportieve en spannende rijervaring te bieden, maar verrast ook op praktisch vlak. Dat blijkt vooral uit het slimme ontwerp van de achterzijde. De auto beschikt over een royale achterklep waarvan de scharnieren boven de achterruit zijn geplaatst. Hierdoor opent de achterruit mee met de klep, wat resulteert in een ruime en eenvoudig toegankelijke bagageruimte van 264 liter.

In het interieur zijn duidelijke invloeden te zien van de Civic, ZR-V en CR-V. Onder meer het stuur en de bediening van de airconditioning lijken rechtstreeks uit deze modellen te komen. Daarnaast zijn er overeenkomsten met de Acura Integra, een model dat niet op de Europese markt wordt aangeboden.

Toch heeft de Prelude een geheel eigen karakter. Zo ontbreekt het doorlopende ventilatierooster dat kenmerkend is voor bovengenoemde modellen. Wat vooral opvalt, is de luxueuze afwerking van het interieur.

De stoelen zijn hoogwaardig afgewerkt en voorzien van de modelnaam in de hoofdsteunen. Het interieur is (optioneel) uitgevoerd in een elegante combinatie van blauw en wit leer, met verfijnde blauwe stiksels die zorgen voor een moderne en stijlvolle uitstraling.

Even wachten tot volgend jaar

Eén ding is zeker: de Honda Prelude belooft een waar spektakel te worden. Nog even geduld, want volgend jaar maakt hij zijn opwachting in Nederland. Laat uw gegevens achter om het laatste nieuws als eerste te ontvangen.

Stuur mij het laatste nieuws over de Prelude

"*" geeft vereiste velden aan