Volgend jaar wordt een spannend jaar voor ons. We verwelkomen dan niet alleen de splinternieuwe Prelude, maar ook het eerste model uit de nieuwe 0-Series: een bijzonder ruime SUV die wordt aangedreven door een nieuwe elektrische aandrijflijn.
Dit elektrische model luidt een nieuw tijdperk in voor Honda’s EV-strategie. Maak kennis met de Honda 0 SUV.
0 SUV zo in productie
De 0 SUV ziet er precies uit zoals u verwacht van een concept. Over het algemeen staat zo’n concept heel ver af van het uiteindelijke productiemodel. Maar niets is minder waar bij de 0 SUV. Bekijk de onderstaande foto’s maar eens.
Tijdens het Red Bull Showrun x Powered by Honda-event in Tokyo mocht onze eigen Max al een rondje rijden in een prototype. Dit is hoe de 0 SUV in productie gaat. En zeg nou zelf: hij lijkt als twee druppels water op het concept.
Het opvallende strakke design blijft behouden. Evenals de opvallende koplampen en de vierkante achterzijde. Ook zien we dat Max een normaal rond stuur vasthoudt, in tegenstelling tot het yoke-stuur op het concept.
Binnenruimte als speerpunt
De 0 SUV moet vooral een praktische en ruime auto worden. Afgaande op de foto’s komt dat helemaal goed. Passagiers lijken alle ruimte te krijgen. Ook voor het vervoeren van spullen achterin. De achterkant van de 0 SUV maakt ‘m niet alleen opvallend maar ook extra praktisch.
Het unieke platform waar de auto op staat zorgt ook voor extra binnenruimte. Daarover hieronder meer.
Door Honda zelf ontwikkeld
Honda heeft een samenwerking met Sony voor de ontwikkeling van elektrische auto’s onder de naam Afeela. Bij de 0-Series is geen sprake van een samenwerking. De auto’s worden helemaal door Honda zelf ontwikkeld.
0-Series: terug naar de tekentafel
Als een elektrische auto zo efficiënt mogelijk moet zijn, moet er vanaf “0” begonnen worden. En dat is precies wat Honda doet met deze modellenlijn. De 0 SUV ziet er compleet anders uit dan wat u van Honda gewend bent. Ze worden stuk voor stuk ontwikkeld volgens de principes Thin, Light and Wise.
Thin
Achterin een elektrische auto zit men vaak met de knieën omhoog. Niet bepaald comfortabel. Dat komt doordat het accupakket in de bodem zit, waardoor de vloer hoger ligt en men dus lager zit.
Honda pakt dit ongemak aan met hun nieuwe 0-Series. Ze hebben een extra plat onderstel ontwikkeld, mogelijk gemaakt door een ultradun accupakket. Hierdoor komt de zitting weer op een prettigere hoogte ten opzichte van de vloer.
Light
Elektrische auto’s zijn doorgaans zwaarder dan auto’s met een verbrandingsmotor, en dat komt vooral door het accupakket. Het zwaarste onderdeel van de auto. Honda kiest voor een compact accupakket met een hoge energiedichtheid. Zo wordt de auto lichter, en blijft er toch een nette actieradius over.
Wise
Kent u Asimo nog? De robot die kon traplopen en een bal wegschoppen? Asimo hielp Honda veel te leren over hoe mensen en machines met elkaar omgaan. De naam stond dan ook voor Advanced Step in Innovative Mobility.
Sinds 2018 is Asimo met pensioen, maar de naam leeft voort. Honda’s nieuwe besturingssysteem heet Asimo OS. Het richt zich niet alleen op efficiëntie, maar ook op maximale veiligheid en comfort. Onder andere dankzij de ondersteuning van autonoom rijden op level 3.
Honda is nog lang niet klaar
Er staat een hoop te gebeuren voor Honda in de komende jaren. De 0 SUV is het eerste model in een reeks van zeven elektrische auto’s. Na de 0 SUV volgt de 0 Saloon, en daarna volgen er nog een sedan en vier SUV’s.
Uiteraard houden we u op de hoogte via onze website en via social media.